Stressreductie training


Stress ontstaat vooral door een slecht contact met het eigen lichaam; een gebrek aan ‘voelen’ en het vermogen om echt te ontspannen. Je kunt leren omgaan met stress door eenvoudige oefeningen die je bewustzijn over je lichaam en je geest vergroten. Ook de ademhaling speelt een belangrijke rol bij het vermogen om goed te ontspannen en greep op je emoties te krijgen. Je kunt effectieve technieken leren uit de stressreductie trainingen en lessen om negatieve gedachtenpatronen om te buigen naar steunende gedachten, waardoor direct een ander gevoel en andere emoties waarneembaar zijn.

Veel mensenstressreductie trainingen vinden de stap naar het beoefenen van Mindfulness en Yoga nog te groot. Er heerst soms de misvatting dat dit ‘zweverige’ oefeningen betreft. De stressreductie trainingen en de lessenreeksen zijn ontdaan van iedere ‘zweverigheid’ en reikt je praktische handvatten aan om met stress om te leren gaan. Na deze training kan het zinvol zijn om structureel aan ontspanning en bewustwording te blijven werken via de lessen Bewust actief bewegen, Mindfulness & Yoga en/of Mindful Bootcamp.

Alle stressreductie trainingen en lessen worden op meerdere momenten in het jaar verzorgd door fysiotherapeut/leefstijlcoach/Mindfulness trainster Monique Uneken en psycholoog/Mindfulness- en yoga trainster Ron Julia Root.

Stressreductie training ‘Ontspannen en Mindfulness’

Hoofdoorzaken van stress zijn;

  • het vasthouden van spanning in je lichaam (fysiek, emotioneel, mentaal)
  • slecht contact met het lichaam; niet goed kunnen ‘voelen’
  • het vasthouden van storende gedachten/negatieve denkpatronen
  • verkeerde ademhalingstechniek
  • emotionele onbalans

 Tijdens de training besteden we aandacht aan:

  • Oorzaken en gevolgen
  • Ademhaling
  • Denken – Voelen – Doen
  • Ontspanningsoefeningen

Deze training bestaat uit 6 bijeenkomsten van ieder 2,5 uur, waarin we naast theoretische kennis vooral actief aan de slag gaan.

Lessenreeks “Minder piekeren, Meer ontspannen”

Deze stressreductie lessenreeks bestaat uit 8 bijeenkomsten van ieder 1,5 uur.

De verschillende Mindfulness onderdelen geïnspireerd vanuit de traditionele MBSR Mindfulness (grondlegger; Jon Kabbat-Zin) zijn daarnaast wetenschappelijk onderbouwd. De lessen bestaan uit verschillende Mindfulness-, ademhalingsoefeningen en bewust actief bewegen (denk hierbij bijvoorbeeld aan yoga, (hard)lopen, boksen, bootcamp). Zodat je met aandacht je balans kunt hervinden.

De lessen vinden plaats in de praktijk van Fysioplus en je krijgt daarnaast toegang tot een GRATIS online platform zodat je het geleerde ook thuis makkelijk kan (blijven) toepassen. De training van het voorjaar 2024 zit VOL. Je kunt je wel aanmelden voor een nieuw te starten training in het najaar van 2024.

‘Mindful Bootcamp’Mindful Bootcamp

Krachttraining, conditietraining, yoga, aandachts- en ademhalingsoefeningen, dat is Mindful Bootcamp!  Ideaal voor wie een combinatie van inspanning en ontspanning zoekt in de buitenlucht. Het is een speelse combinatie van workout-oefeningen, hatha & yin yoga en mindfulness. De 5 lessen vinden plaats in de bosrijke omgeving het Dwingelderveld en duren 5 kwartier.

Hoe zit het met jouw stress?

Met onderstaande vragenlijst kun je ontdekken welke stressveroorzakers in jouw leven een rol spelen en daarmee aan de slag gaan. Zodat je voorkomt dat gezonde stress stressklachten worden en je moe, somber en uiteindelijk ziek wordt van de stress.

Invullen en scoren van de test

De test bestaat uit zeven onderdelen die overeenkomen met verschillende stressveroorzakers. Na het invullen van een testonderdeel kun je via de scorelijst jouw score per onderdeel berekenen. En daarmee heb je meteen inzicht of en in welke mate de stressveroorzaker in jouw leven een rol speelt.

Klik hier voor de stresstest

Bereken per stressfactor je score

  • 6 of hoger Deze stressveroorzaker speelt bij jou een (grote) rol. Dit vraagt om een anti stress actie!
  • van 4 – 6 Deze stressveroorzaker kan een rol spelen, zeker in combinatie met andere stressveroorzakers. Het is goed om dit voor jezelf eens na te gaan.
  • van 0 – 3 Deze stressveroorzaker speelt waarschijnlijk geen (grote) rol.

Meer informatie en aanmelding

Voor meer informatie over de stressreductie trainingen en lessen en de mogelijkheden tot aanmelden kun je terecht bij Monique Uneken; [email protected] of bellen via telefoonnummer: 0521-593484.

Hoe zit het met jouw stress?

Met onderstaande vragenlijst kun je jezelf testen. Ontdek welke stressveroorzakers in jouw leven een rol spelen en ga daarmee aan de slag. Om te voorkomen dat gezonde stress stressklachten worden. Om te voorkomen dat jij moe, somber en uiteindelijk ziek wordt van de stress.

Invullen en scoren van de test

De test bestaat uit zeven onderdelen die overeenkomen met verschillende stressveroorzakers. Na het invullen van een testonderdeel kun je via de scorelijst jouw score per onderdeel berekenen.
En daarmee heb je meteen inzicht of en in welke mate de stressveroorzaker in jouw leven een rol speelt.

Klik hier voor de stresstest

Bereken per stressfactor je score

  • 6 of hoger Deze stressveroorzaker speelt bij jou een (grote) rol. Dit vraagt om een anti stress actie!
  • van 4 – 6 Deze stressveroorzaker kan een rol spelen, zeker in combinatie met andere stressveroorzakers. Het is goed om dit voor jezelf eens na te gaan.
  • van 0 – 3 Deze stressveroorzaker speelt waarschijnlijk geen (grote) rol.